گردشگری در ایران

ایران را بگردیم

اقلیم چهار فصل ایران شرایط بی بدیلی برای یک گردشگری رویایی فراهم آورده است. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب سرزمین ایران سرشار از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری است.

در سواحل دریای خزر، تالاب انزلی و روستای زیبای ماسوله قرار گرفته است. از جمله جاذبه‌های طبیعی  شمال ایران پارک جنگلی سی سنگان است که در شرق شهرستان نوشهر قرار دارد. یکی دیگر ار جاذبه‌های برجسته طبیعی در شمال ایران پارک ملی گلستان است که بین گنبد کاووس و بجنورد می باشد. این پارک سالیانه میزبان صدها هزار نفر گردشگر است.

در جنوب ایران و در ساحل خلیج فارس و تنگه هرمز به دلیل آب و هوای گرم، گذراندن اوقات فراغت به ویژه در فصل زمستان بسیار مناسب است. جنگل‌های سحرآمیز حرا در سواحل بندرعباس که به هنگام مد تا نیمه به زیر آب می‌روند و هنگام جزر سر از آب بیرون می‌آورند از دیدنی‌های این ناحیه است.

در مرکز ایران شهر تهران خود مجموعه ای از آثار تاریخی و دیدنی است. مجموعه برج آزادی و برج میلاد، انواع موزه‌ها همچون موزه فرش ایران، اماکن مختلف فرهنگی تاریخی مانند کاخ‌موزه های سعدآباد، گلستان و نیاوران، تفریحگاه هایی همچون ژوراسیک پارک تهران، پارک ارم و پرواز پاراگلایدر در بوستان جنگلی کوهسار یا بوستان جنگلی پردیسان، بخشی از جاذبه های گردشگری شهر تهران است.

ارتفاعات البرز و زاگرس در هنگام زمستان که پوشیده از برف است شرایط مناسبی را برای ورزش های زمستانی فراهم می آورد. در فصل تابستان دامنه‌های این ارتفاعات با آب و هوای معتدل، چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، آبشارها، چشمه سارها و غارهای طبیعی بینندگان را به خود خیره می سازد. دامنه‌های شاهو و آبیدر در کردستان و همچنین دامنه‌های سبلان و سهند در آذربایجان و مراغه، اردبیل و مشگین‌شهر منطقه دماوند در البرز و از نواحی عمده جذب مسافر در فصل تابستان است. چشمه‌های آب معدنی را هم می توان در مناطقی چون مشگین‌شهر، سرعین، مراغه، لاریجان، آوج یافت.

و کویر ایران بهترین مکان برای ورزش های موتوری است. شبهای کویر پنجره ای به روی ستاره ها و مناسب برای علاقه مندان به ستاره شناسی است.

برای آشنایی و مطالعه بیشتر با جاذبه های گردشگری در ایران به تارنماهای زیر مراجعه کنید:

جامعه تورگردانان ایران

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران

Properties inscribed on the World Heritage List

Iran- Lonelyplanet

Surf Iran